BRC-sertifiointi voi kuulostaa monen elintarvikealan yrityksen korvaan isolta ja haastavalta asialta. Todellisuudessa se on ennen kaikkea mahdollisuus kehittää omaa toimintaa, parantaa asiakasluottamusta ja avata ovia uusiin asiakkuuksiin. Foodwestin kehityspäällikkö Sirkku Aarinen rohkaisee yrityksiä ottamaan BRC:n haltuun pala kerrallaan ja muistuttaa, ettei matkaa tarvitse tehdä yksin.
– BRC saattaa etenkin pienemmissä yrityksissä herättää epävarmuutta. Se mielletään vaativaksi ja resursseja vieväksi järjestelmäksi. Todellisuudessa sertifiointiin valmistautuminen helpottuu huomattavasti, kun prosessin jäsentää oikein ja henkilöstö saa tarvittavan koulutuksen, Aarinen kertoo.
Mikä BRC on ja miksi se on tärkeä?
BRC (British Retail Consortium) on kansainvälisesti tunnustettu elintarviketurvallisuusstandardi, jota suomalaiset keskusliikkeet ja isot asiakkaat usein edellyttävät tavarantoimittajiltaan. Sertifiointi viestii yrityksen sitoutumisesta elintarviketurvallisuuteen ja jatkuvaan parantamiseen.
Käytännössä BRC voi ratkaista sen, onko yritys vakavasti otettava toimija pääsemään suurten asiakkaiden valikoimiin ja siten kasvattamaan liiketoimintaansa.
Mistä pelko johtuu?
Moni yritys kokee, että BRC sisältää hankalia vaatimuksia ja että järjestelmän käyttöönotto vie liikaa resursseja.
– Usein haasteet johtuvat siitä, että järjestelmä on vieras. Kun standardia ei tunneta, se tuntuu valtavalta vuorelta, jota on mahdoton ylittää, Aarinen kuvailee. Kun vaatimukset avataan selkeästi ja vaihe vaiheelta, ne näyttäytyvätkin yrityksille hallittavina kokonaisuuksina.
Foodwest apuna matkalla
Foodwest tukee yrityksiä koko BRC-prosessin ajan: koulutuksista ja käytännön neuvonnasta aina sertifioinnin saavuttamiseen saakka.
– Me voimme kouluttaa sekä johtoa että vastuuhenkilöitä käytännönläheisesti, auttaa järjestelmän rakentamisessa ja toimia yrityksen tukena aina sertifiointiin asti, Aarinen kertoo.
Johdon rooli on avainasemassa. Kun strateginen päätös sertifioinnista on tehty, johdon tehtävä on huolehtia, että henkilöstö saa koulutusta ja resursseja järjestelmän rakentamiseen.
Hyödyt näkyvät pitkällä aikavälillä
BRC ei ole vain vaatimusten täyttämistä hetkellisesti, vaan se tuo yritykselle konkreettisia hyötyjä uusina toimintamalleina. Sertifikaatti vahvistaa asiakasluottamusta, mahdollistaa pääsyn keskusliikkeiden valikoimiin ja parantaa yrityksen kilpailukykyä. Lisäksi se auttaa rakentamaan pitkäjänteisesti parempaa elintarviketurvallisuuskulttuuria.
Aarisen vinkit yrityksille
– Älä jää yksin BRC:n kanssa. Panosta alusta alkaen koulutukseen ja hae apua asiantuntijoilta. Silloin pelko väistyy ja asiat etenevät nopeammin, Aarinen summaa ja kannustaa yrityksiä tarttumaan toimeen.
Jos BRC-sertifiointi on teillä ajankohtaista, ottakaa yhteyttä Foodwestin asiantuntijoihin. Yhdessä voimme helpottaa matkaa kohti sertifiointia ja varmistaa, että vaatimukset täyttyvät sujuvasti ja tehokkaasti.

Sirkku Aarinen
Kehityspäällikkö
Puh. 050 0891 814
sirkku.aarinen@foodwest.fi