EU:n niin sanottujen aamiaisdirektiivien uudistus tuo mukanaan uudistuksia hunajien, täysmehujen, hillojen ja osittain ja kokonaan kuivattujen maitotuotteiden sääntelyyn. Muutokset koskevat muun muassa pakkausmerkintöjä ja tuotteiden koostumusvaatimuksia. Elintarvikealan yritysten on hyvä valmistautua muutoksiin ajoissa, muistuttaa Foodwestin tuotetietoasiantuntija Pilvi Lehtilä.
Euroopan parlamentti ja neuvosto julkaisi toukokuussa 2024 direktiivin (EU) 2024/1438, jonka tavoitteena on selkeyttää kuluttajalle annettavaa tietoa ja tukea terveellisempiä valintoja. Direktiivin edellyttämät kansalliset asetukset annettiin Suomessa toukokuussa 2025, ja niitä aletaan soveltaa kesäkuusta 2026 alkaen.
– Direktiivin taustalla on halu vähentää esimerkiksi hillojen sokeripitoisuutta hedelmien ja marjojen vähimmäismäärää nostamalla ja selkeyttää kuluttajille hunajan alkuperään liittyviä tietoja. Nimi aamiaisdirektiivi tulee aamupalapöydästä tutuista elintarvikkeista, kuten mehuista, hilloista, hunajasta ja maitotuotteista, joita muutokset koskevat, Lehtilä kertoo.
Mikä muuttuu?
Merkittävimpiä muutoksia ovat:
- Hunaja: Hunajasekoituksissa alkuperämaat ja niiden prosenttiosuudet on jatkossa ilmoitettava pakkauksen etupuolella paino-osuuksien mukaisessa järjestyksessä. Suomessa sallitaan, että yli neljästä alkuperämaasta koostuvissa sekoituksissa ilmoitetaan prosenttiosuudet neljästä suurimmasta, jos ne edustavat yli 50 % sekoituksesta.
- Hedelmätäysmehut: Käyttöön tulee uusia tuoteryhmiä, joissa luontaista sokeria on vähennetty vähintään 30 % ja joiden nimi sisältää maininnan sokerin vähentämisestä. Sokerin vähentämiseen täysmehuista on sallittu uusia menetelmiä. Makeutusaineiden käyttöön on tullut rajoituksia. Lisäksi hedelmätäysmehujen ja tiivisteestä valmistettujen hedelmätäysmehujen pakkausmerkintöihin voidaan lisätä elintarvikkeen nimen kanssa samaan näkökenttään vapaaehtoinen maininta ”Hedelmätäysmehut sisältävät vain luontaisia sokereita”.
- Hillot: Hedelmäpitoisuusvaatimuksia on nostettu. Hillo-nimityksellä myytävissä tuotteissa hedelmä- ja marjapitoisuuden vähimmäismäärä nousee pääsääntöisesti 350 grammasta 450 grammaan kiloa kohti ja erikoishillon puolestaan 500 grammaan.
- Maitotiivisteet ja -jauheet: Laktoosipitoisuuden muuttaminen glukoosiksi ja galaktoosiksi on sallittua, ja käsittelystä on ilmoitettava selkeästi pakkausmerkinnöissä.
– Käytännössä esimerkiksi hilloja valmistavien ja maahantuovien yritysten on nostettava tuotteidensa hedelmäpitoisuutta tai tarkistettava tuotteen nimeäminen, jotta ne vastaavat uusia vaatimuksia. Myös täysmehujen kohdalla yrityksillä on jatkossa enemmän mahdollisuuksia vähentää tuotteiden sokeripitoisuutta sekä kertoa sokerin vähentämisestä pakkausmerkinnöissä, Lehtilä avaa.
Hyötyjä ja mahdollisuuksia
Kuluttajalle muutokset näkyvät erityisesti tuotteiden laadussa ja läpinäkyvämmässä viestinnässä.
– Hilloissa on jatkossa enemmän hedelmää tai marjaa, ja hunajan alkuperä tulee selvemmin esiin. Mehujen kohdalla taas kuluttaja saa selkeämpää tietoa sokerista ja sen vähentämisestä. Tämä kaikki tukee terveellisempiä valintoja, Lehtilä sanoo.
Samalla uudistus voi avata yrityksille uusia markkinarakoja.
– Sokerin vähentämiseen liittyvät uudet tuoteryhmät voivat kannustaa tuotekehitykseen ja uudenlaisiin reseptiikkoihin. Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia vähäsokerisista vaihtoehdoista, joten tämä voi olla mahdollisuus monelle valmistajalle, Lehtilä toteaa.
Mitä yritysten kannattaa tehdä nyt?
Olennaista on, että yritykset lähtevät valmistautumaan muutoksiin riittävän varhaisessa vaiheessa.
– Yritysten kannattaa tarkistaa pakkausmerkintänsä ja saattaa ne ajoissa vastaamaan uusia vaatimuksia. Näin vältytään viime hetken muutoksilta ja voidaan hyödyntää uudistuksen tarjoamat mahdollisuudet tuotekehityksessä, Lehtilä painottaa.
Asiantuntija-apua Foodwestilta
Foodwest tarjoaa tukea direktiivimuutosten tulkintaan ja jalkauttamiseen.
– Autamme asiakkaita esimerkiksi arvioimaan, mitä muutokset tarkoittavat juuri heidän tuotteilleen ja miten ne voidaan huomioida tuotekehityksessä ja pakkausmerkinnöissä, Lehtilä summaa.
Onko teidän yrityksenne valmistautunut uudistetun aamiaisdirektiivin tuomiin muutoksiin? Ota yhteyttä Foodwestin asiantuntijoihin. Me autamme varmistamaan, että tuotteet ja merkinnät ovat ajan tasalla ja tukevat liiketoiminnan kasvua.
Ota yhteyttä: 
Tuotetietoasiantuntija Pilvi Lehtilä,