Millaisia välipaloja syömme ja juomme kodin ulkopuolella – ja miten tilanne on muuttunut vuodesta 2015? Entä millaisia välipaloja lapset ja nuoret nauttivat?

”Välipalojen rooli suomalaisten syömisessä on suuri, eikä turhaan puhuta syömisen välipalaistumisesta. Kiireinen elämäntyyli, helppouden ja nopeuden arvostus sekä aktiivinen vapaa-aika lisäävät välipalojen merkitystä. Ihmiset viettävät paljon aikaa kodin ulkopuolella, mikä kasvattaa tarvetta nopeille, helposti saataville välipaloille ja juomille”, kertoo Foodwestin tutkimuspäällikkö Milla Alanärä tutkimuksen lähtökohdista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä yli 15-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa otoksella N=1068. Tutkimus tarjoaa myös vertailutietoa vuodelta 2015. Tutkimuksessa käsiteltiin kattavasti niin syötäviä kuin juotavia välipaloja eri tilanteissa, mm. työpaikalla, liikuntaharrastuksissa ja kaupungilla liikkuessa.
Lasten ja nuorten välipalat
Tutkimuksen toisessa osiossa syvennyttiin lasten ja nuorten välipaloihin sekä herkutteluun. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä 2-17-vuotiaiden lasten vanhempien keskuudessa otoskoolla 1085. Tutkimus tarjoaa ajankohtaisen katsauksen eri ikäisten lasten ja nuorten syötäviin ja juotaviin välipaloihin sekä herkutteluun, sekä vanhempien kokemiin haasteisiin eri ikäisten lasten välipaloissa.
Kuluttajaymmärrystä välipalatuotteiden suunnitteluun
Tutkimus antaa kaikille elintarvikealan yrityksille hyvän näkemyksen suomalaisten välipalasyömisistä kodin ulkopuolella. Se avaa, millaisia vaatimuksia kuluttajilla on välipaloille eri käyttötilanteissa, ja millaisia tuoteominaisuuksia välipalatuotteella tulisi olla, jotta se sopisi mahdollisimman laajasti erilaisiin käyttötilanteisiin. Tutkimus kertoo myös, millaisia välipalatuotteita lasten ja nuorten vanhemmat kaipaisivat kauppojen valikoimiin.
Kiinnostuitko?
Otathan yhteyttä,
Milla Alanärä
Tutkimuspäällikkö
Puh. 050 345 3400
milla.alanara@foodwest.fi
Juuli Seppälä
Tutkimuspäällikkö
Puh. 040 7076 013
juuli.seppala@foodwest.fi
Raporttien yhteishinta:
1 500 € + alv
Sisältää molemmat tutkimusraportit (Välipalat kodin ulkopuolella 2025 & Lasten välipalat 2025) sekä tulosten presentoinnin Teamsin välityksellä.
Foodata on Foodwestin tutkimuspalvelu, joka tuottaa koko toimialaa kiinnostavaa kuluttajanäkemystä kaikkien saataville edullisesti.