Foodwestin laaja-alaiset asiantuntijapalvelut mahdollistavat elintarvikealan yritysten kehittää liiketoimintaansa ja hakea kasvua. Jo 30 vuotta sitten Foodwestiä perustettaessa tärkeimmiksi palveluteemoiksi tunnistettiin markkinoiden ja kuluttajien ymmärrys sekä markkinatarpeisiin perustuva tuotekehitys. Suomen ruokavienti halutaan lähivuosina kaksinkertaistaa ja se vaatii rajallisten resurssien käyttöön johdonmukaisuutta ja osumatarkkuutta. Tunnistamalla ja ymmärtämällä kohdemarkkinoiden ja sen asiakkaiden tarpeita on mahdollista onnistua. Tarvelähtöistä vientiä ja sen myyntiprosesseja edistetään myös Foodwestin tehtaalla tapahtuvalla ketterällä tuotekehityksellä sekä joustavalla pienempien pakkauserien valmistuksella.
Ruokaviennin kasvun tekevät yritykset ja Foodwest on olemassa yrityksiä varten.
Foodwest rakentaa Market Intelligence-toimintoa, jolla vastataan kysyntään tuottaa tietoa ja näkemystä eri kohdemarkkinoista ruokaviennin kasvun mahdollistamiseksi. Tavoitteena on hyödyntää olemassa olevaa markkinadataa ja jalostaa sitä yritysten vientiliiketoiminnan kehitystä hyödyttäviksi näkemyksiksi. Tämän lisäksi Foodwestin markkina- ja kuluttajatutkimuspalveluita on mahdollista hyödyntää konsepti- ja tuotespesifien tutkimusten toteuttamiseen.
- Markkina-analyysien avulla pyritään tunnistamaan potentiaalisia markkina- ja tuoteryhmäalueita.
- Tunnistettujen potentiaalisten kohdemarkkinoiden kilpailutilannetta pyritään analysoimaan esimerkiksi kaupallisten tuotetietokantojen kautta.
- Räätälöidyt konsepti- ja tuotetutkimukset tuovat tarkempaa ymmärrystä tuotteen menestysmahdollisuuksista ja lanseerausvalmiuksista valitussa markkinassa.
- Suomen ruokavientiä edistetään myös maakuvatyön kautta. On erittäin tärkeää ymmärtää, kuinka Suomen ruokamaakuva resonoi eri kohdemarkkinoilla. Tätä työtä integroidaan myös Foodwestin Market Intelligence-toimintoihin.
Foodwestin Market Intelligence-toiminnon on tarkoitus tuottaa systemaattisesti näkemyksiä koko toimialalle/yritysryhmille sekä päättäjille, mutta erityisen tärkeää on myös mahdollistaa asiantuntijapalveluiden tuottaminen yksittäisten yritysten tarpeisiin.
Foodwest on aloittanut palvelumallin kehitystyön hyvässä yhteistyössä eri tahojen kanssa ja tavoitteena on edistää asiaa välittömästi. Vastaanotto kuvatulle palvelumallille on ollut erittäin tervetullut. Keskustelemme mielellämme asiasta lisää eri sidosryhmien ja yritysten kanssa.
Foodwestin Market Intelligence-toimintoa on rakennettu yhdessä alan yritysten ja esimerkiksi seuraavien tahojen kanssa:
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, Ruokatieto Yhdistys ry
Jarmo Talasrinne, toiminnanjohtaja, Suomen elintarvikevientiyhdistys (SUVI) ry
Thimjos Ninios, johtaja (kansainvälinen kauppa), Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Csaba Jansik, erikoistutkija
Harri Latva-Mäenpää
Toimitusjohtaja, FT
Foodwest Oy
harri.latva-maenpaa@foodwest.fi
Foodwest MARKET INTELLIGENCE
Foodwest on elintarvikealan toimijoiden ykkösvalinta asiantuntijakumppaniksi kehittämään uutta ja mahdollistamaan heidän liiketoimintansa kasvu niin Suomessa kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.
Foodwestin asiantuntijapalvelut voidaan jakaa seuraaviin teema-alueisiin:
- tuotteiden ja tuoteaihioiden ideointi ja konseptointi (kohdemarkkinoiden benchmarkkaus),
- kuluttajaymmärrys ja markkinatutkimukset (esim. konseptitutkimukset ja tuotetestit niin kotona kuin kentällä/hallissa tai online-ympäristöissä) niin Suomessa kuin kansainvälisillä markkinoilla,
- B2C-tuotekehitys ja myös B2B-ingredienttien applikaatiokehitys,
- tuotetiedot ja ravitsemus,
- laatu- ja elintarviketurvallisuus sekä vastuullisuus
- tuotteiden sopimusvalmistus, pienerätuotanto ja pilot-koeajot.
Foodwestin toiminnan keskiössä on markkina- ja kuluttajalähtöinen tuotekehitys, jossa kuluttajien ja markkinoiden tarpeet pyritään huomioimaan koko kehitysprosessin ajan ja siten parantaa uusien tuotteiden kaupallisen menestyksen todennäköisyyttä.