Ideoita tehtaalta: pakkausratkaisujen uusia polkuja

Foodwestin Seinäjoen tehdas tarjoaa asiakkailleen monipuoliset mahdollisuudet elintarvikkeiden valmistukseen ja pakkaamiseen. Nestemäiset tuotteet, kuten mehut ja smoothiet sekä erilaiset ravintolisät, kastikkeet, geelit ja alkoholituotteet, voidaan pakata joustavasti erikokoisiin pulloihin, pusseihin ja kanistereihin. 

– Meillä on paljon erilaista laitteistoa, jota voidaan muokata asiakkaan tarpeen mukaan. Haluamme myös inspiroida asiakkaita katsomaan tuttuja ratkaisuja uudesta kulmasta, kertoo kehitysjohtaja Kaisa Penttilä. 

Penttilän mukaan sopimusvalmistuksessa on tärkeää tuoda esille paitsi se, mitä tehdas pystyy tekemään nyt, myös se, millaisia mahdollisuuksia asiakkaat voisivat tulevaisuudessa hyödyntää. Hän kokoaa neljä ideaa, jotka voivat toimia lähtökohtina uusille tuotteille ja rohkaista asiakkaita ajattelemaan pakkauksia uudella tavalla. 

 

Uudelleentäyttöpakkauksilla vastuullisuutta ja kustannussäästöjä 

Refill-ajattelu on monille tuttu kosmetiikan ja pesuaineiden puolelta: kuluttaja ostaa kerran kauniin ja kestävän pullon ja täydentää sen myöhemmin edullisemmilla täyttöpakkauksilla. Penttilän mielestä samaa ideaa voisi hyvin soveltaa myös elintarvikealalle. Kastikkeet, salaatinkastikkeet tai suurkeittiötuotteet voisivat saada uuden elämän uudelleentäytettävissä pusseissa. 

– Ratkaisu tuo kustannussäästöjä ja tukee vastuullisuutta, kun pakkauksia voidaan käyttää uudelleen. Pussi voi olla esimerkiksi edullinen annospussi, kaatonokallinen vaihtoehto tai itsestään seisova zipper-pussi, Penttilä kuvailee.

 

Mehujääideoilla raikkaita uutuuksia markkinoille 

Toinen idea liittyy annospusseihin, joihin voidaan pakata nesteitä. Kun kuluttaja vie pussin kotiin ja laittaa sen pakastimeen, syntyy helposti valmis mehujää. Ajatus toimii niin perinteisten mehujen ja hedelmäsoseiden kohdalla kuin täysin uusissa tuoteryhmissä. 

– Mehujää voisi olla hauska tapa lanseerata uutuustuote tai tarjota kuluttajille kesäinen elämys. Se voi olla myös aikuisille suunnattu tuote, esimerkiksi mehujää festareille tai piristävä mehujää arjen kiireisiin, Penttilä ehdottaa. 

Koska Foodwest pystyy valmistamaan myös pieniä eriä, mehujää-ratkaisu sopii erityisen hyvin kausituotteisiin ja kokeiluihin. 

 

Kalenterituotteet ilahduttavat ympäri vuoden 

Foodwestilla on jo kokemusta Pandan joulukalenterin toteuttamisesta, jossa karkit pakattiin pieniin pusseihin ja sijoitettiin kalenterin luukkuihin. Penttilän mukaan samaa ajatusta voisi hyödyntää paljon laajemmin. 

– Joulukalenteri on monille tuttu tuote, mutta miksei voisi olla ”aamukampakalenteria” syntymäpäivän, valmistumisen tai hääpäivän odotukseen? Kalenterin voi rakentaa minkä tahansa odotettavan tapahtuman ympärille, Penttilä sanoo. 

Kalenterit voisivat toimia lahjaideana tai sesonkituotteena vuoden ympäri, eivät vain joulun alla. Foodwestin osaaminen ja tuotantotilat mahdollistavat tällaisten innovatiivisten pakkausratkaisujen toteuttamisen myös kotimaisena valmistuksena. 

 

Maistelupakkaukset tutustuttavat uusiin makuihin 

Neljäs idea liittyy maistelupakkauksiin, joissa kuluttajille tarjotaan mahdollisuus kokeilla useita makuja yhdellä kertaa. Tuotteet voidaan pakata pienempiin annospusseihin ja yhdistää yhdeksi houkuttelevaksi kokonaisuudeksi esimerkiksi kartonkikoteloon. 

– Tämä on tyypillisesti pienemmän mittakaavan tuotantoa, johon meidän tehtaamme soveltuu hyvin. Maistelupakkaukset sopivat erityisesti lanseerauksiin, promootioihin ja lahjatuotteiksi, ja niiden avulla kuluttajat löytävät helposti uusia suosikkeja, Penttilä kertoo. 

Penttilä korostaa, että ideat eivät ole valmiita tuotteita, vaan lähtökohtia, joista jokainen asiakas voi löytää oman tapansa kehittää uutta. 

– Näistä voi lähteä kehittämään juuri omiin tarpeisiin sopivia ratkaisuja yhdessä meidän kanssamme, hän tiivistää. 

 

Mikäli ideat innostivat tai synnyttivät uusia oivalluksia, ota rohkeasti yhteyttä. Foodwestin tiimi on tottunut kulkemaan asiakkaiden rinnalla ideoinnista käytännön toteutukseen ja löytämään juuri oikeat ratkaisut eri tilanteisiin. Olipa kyseessä uutuustuotteen lanseeraus, sesonkituote tai uudenlainen pakkausratkaisu, yhdessä löydämme parhaan tavan viedä idea eteenpäin. 

 

Ota yhteyttä:

Kaisa Penttilä

Kehitysjohtaja

 

Jaa