Tavoittaako tuote kuluttajat? Vastaako se heidän odotuksiaan?

Näihin kysymyksiin kiteytyvät usein markkinatutkimuksen tavoitteet, joita Emmi Penttilä lähtee työssään purkamaan. Markkinointia Tampereen yliopistossa opiskellut Emmi on työskennellyt Foodwestissä lähes viisi vuotta.

– Vaikka tuotekonsepti tuntuisi kuinka hyvältä oman porukan mielestä, ei yhteen näkemykseen kannata pelkästään luottaa. Kuluttajatutkimuksemme antavat asiakkaillemme uusia oivalluksia ja varmistuksen siitä, mihin suuntaan tuotekehityksessä tai markkinoinnissa on lähdettävä. Hyvin usein tulokset ovat erilaisia kuin ennalta aavisteltiin, ja tällöin voimme asiakkaan kanssa huojentua helpotuksesta ja todeta, että ilman tutkimusta olisi tehty vääriä päätöksiä.

Tutkimusmenetelmät vaihtelevat määrällisistä tuotetesteistä ja nettikyselyistä laadullisiin menetelmiin. Laadullisia tutkimustapoja ovat esimerkiksi verkkoyhteisöt, ryhmäkeskustelut ja syvähaastattelut. Laadullinen tutkimus auttaa ymmärtämään syitä kuluttajan käyttäytymisen taustalla ja tästä syystä Emmi onkin erityisen innostunut Omenakori-verkkoyhteisöistä.

– Yhteisöissä pääsemme haastamaan myös kuluttajan omaan todellisuuteensa, monesti oma ostokäyttäytyminen ei olekaan linjassa sen ihannekuluttajan kanssa, joka on luullut olevansa. Nämä ahaa-elämykset avaavat niin tutkijan kuin tutkittavankin silmiä, puhumattakaan tutkimuksen tilaajasta.

Emmin vapaa-aika on viime aikoina kulunut tiiviisti keittiöremontin parissa. Hän on nauttinut tilan suunnittelusta ja nikkaroinnista, mutta iloitsee, kun on vihdoin päässyt myös sisustamaan valmistunutta keittiötä.

– Nyt täytyy ehkä keksiä uusi remonttikohde tai ryhtyä vaatekaappien siivoukseen.

 

Timanttia nyt
  • Kasvistrendi tuo ravintola-alalle ja kuluttajatuotteisiin sekä haasteita että mahdollisuuksia.
  • Saamme kauppoihin yhä kuluttajalähtöisempiä tuotteita, tuotteita joiden suunnittelussa loppukäyttäjä on osallistettu Omenakorissa aina ideasta viestintään.
  • Loman odotus eksoottiseen Vietnamiin ja omannäköinen uusi keittiö.