Onko yritykselläsi uusi tuote tai tuotealue, jonka kaupallistamista haluat vahvistaa Suomessa tai kansainvälisesti? Menestyksekäs kaupallistaminen edellyttää paljon muutakin kuin hyvän tuotteen – tarvitaan strategia sekä syvällistä ymmärrystä markkinasta, kilpailutilanteesta ja liiketoimintaympäristöstä. Uusi asiantuntijapalvelumme on suunniteltu juuri tähän tarpeeseen.
Palvelumme tarjoaa elintarvikealan yrityksille käytännönläheistä ja asiantuntevaa tukea tuotteen kaupallistamiseen niin kotimaassa kuin vientimarkkinoilla. Autamme tunnistamaan liiketoimintamahdollisuudet, vahvistamaan kilpailuetua ja varmistamaan, että kaupallistaminen perustuu kestävään ja kannattavaan pohjaan. Palvelumme on suunnattu erityisesti elintarvikealan yrityksille, jotka hakevat kasvua, kehitystä ja parempia tuloksia markkinoilla.
Foodwest ja Jari Simolin ovat sopineet yhteistyöstä, jonka myötä kaupallistamisen asiantuntijapalvelut ovat tästä lähtien osa Foodwestin kokonaisvaltaista palveluportfoliota.
“On mahtavaa saada Jarin laaja osaaminen ja kokemus täydentämään Foodwestin asiantuntijuutta ja tuoda asiakasyrityksillemme uusi työkalu kannattavan kasvun luomiseen” hehkuttaa Foodwestin toimitusjohtaja Harri Latva-Mäenpää.
Jaria yhteistyössä kiehtoi erityisesti Foodwestin liiketoiminnan ydin, tahtotila ja kyvykkyys auttaa elintarvikealan yrityksiä kehittämään tuloksellisesti liiketoimintaansa.
“Taustallani on yli 30 vuoden kokemus vaativista johto- ja asiantuntijatehtävistä suomalaisessa ja kansainvälisessä vähittäiskaupassa – erityisesti hankinnan, myynnin, tavararyhmähallinnan, toimitusketjun ja tuotelanseerausten parissa. On hienoa tuoda osaamiseni elintarvikealan yritysten saataville Foodwestin ainutlaatuisen palvelualustan kautta” kertoo Jari Simolin.
KAUPALLISTAMISEN PALVELUTEEMAT
Kaupallistaminen Suomen markkinaan
Kotimaan markkinoilla kaupallistaminen edellyttää esimerkiksi markkina- ja kilpailutilanteen ymmärtämistä, kasvusegmenttien tunnistamista sekä oman kilpailuedun kirkastamista. Autamme rakentamaan selkeän suunnitelman, joka kattaa myös sopimustekniset kysymykset, neuvottelutilanteisiin valmistautumisen sekä kestävän hinnoittelustrategian. Lisäksi tunnistamme yhdessä mahdolliset riskit ja varaudumme niihin ennakoivasti – jotta tuotteesi lanseeraus saa vahvan ja hallitun alun.
Lanseerausmenestyksen analysointi ja kehittäminen
Joskus kaupallistaminen ei kuitenkaan tuo odotettua tulosta. Lanseerauksen jälkeinen kysynnän hiipuminen tai kaupallinen epäonnistuminen voi johtua monista tekijöistä, kuten kilpailutilanteen äkillisestä muutoksesta, tuotantoprosessin haasteista tai epärealistisesta kustannusrakenteesta. Tarjoamme tukea tilanteen juurisyiden analysointiin, korjaavien toimenpiteiden suunnitteluun ja vaihtoehtoisten toimintamallien arviointiin. Tavoitteena on oppia tilanteesta tai palauttaa tuotteelle sen ansaitsema potentiaali.
Viennin edellytykset ja käynnistäminen
Viennin käynnistäminen tuo mukanaan omat erityisvaatimuksensa. Onnistunut vienti edellyttää kohdemarkkinoiden perusteellista tuntemusta, vientisäädösten ja paikallisen lainsäädännön hallintaa sekä kuluttajamieltymysten ymmärtämistä. Autamme tunnistamaan markkinat, joilla tuotteellasi on todellista kysyntää, ja tuemme yritystäsi kilpailukentän kartoittamisessa, tuotteiden sopeuttamisessa paikallisiin tarpeisiin sekä logististen ja kaupallisten kumppanuuksien rakentamisessa. Vientimarkkinoilla menestyminen on jatkuvaa markkinaseurantaa ja kykyä reagoida nopeasti – ja juuri siinä olemme tukenasi.
Hyvin suunniteltu kaupallistaminen ei ole vain lanseeraushetki – se on kokonaisuus, joka tukee kestävää kasvua ja pitkän aikavälin menestystä. Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä tuotteen menestyksekäs tie markkinoille – suunnitelmallisesti ja vaikuttavasti.
Kaupallistamisen palveluihin voidaan ketterästi ja tehokkaasti integroida myös muita Foodwestin asiantuntijapalveluita.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja (FT), Foodwest Oy
harri.latva-maenpaa@foodwest.fi
+358 50 356 1515
Senior Advisor
+358 50 525 5737