Boltsimies tarjoaa lihatonta pyörykkää

Suomalainen menestysresepti -kilpailun yksi persoonallisimmista finalisteista tulee Tampereelta. Leivon Leipomon Anssi Räntilä aikoo koko kansan Boltsimieheksi.

Leivon Leipomon tuotantopäällikkö Anssi Räntilä kehitti vahingossa Boltsi-kasvispyörykän, jonka kaksi makua pääsi Suomalainen menestysresepti -kilpailun finaaliin.

– Olin jo laittanut viisi tuotetta kilpailuun, ilmoitin Boltsin viimeisenä päivänä mukaan. Niinhän siinä sitten kävi, että vain tämä tuote pääsi jatkoon, mies virnistää.

Hiivattomasta taikinasta valmistettua, siemenillä ryyditettyä kasvispyörykkää on kahta makua, original ja chili. Räntilä kertoo, että finaalipaikka toi yritykselle upean mahdollisuuden kehittää tuotteet huippukuntoon.

– Tuntuu, että ollaan saatu tuolla kilpailijoille myönnetyllä apurahalla Foodwestin asiantuntijapalveluja moninkertaisesti. Foodwestin väki on tehnyt jäätävän hyvää kehittämistyötä meidän Boltseille, hän kiittää.

Boltsit ovat nyt hyvässä kisakunnossa, seuraavaksi Räntilä aikoo käydä kuluttajien kimppuun. Hän on suunnitellut näyttävää Boltsimies-markkinointikampanjaa, jota vitoskanavalla sunnuntaisin esitettävä Jyrki Sukulan luotsaama Suomalainen menestysresepti -televisiosarja vahvistaa.

– Me näytetään tuossa ohjelmassa, kuinka valmiita me tuon tuotteen kanssa olemme. Sillä irtoaa Boltseille voitto, Leivon Leipomon Räntilä räväyttää.

Lihaton yllättäjä

Kilpailun tuomaristoon kuuluva Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma kertoo, että Boltsissa on potentiaalia päästä jokaisen suomalaisen arkilautaselle.

– Hyvin tyypillinen ongelma tämän kaltaisissa lihattomissa tuotteissa on se, että ne maistuvat vain pienelle kohdejoukolle. Tästä tuotteesta voi sanoa, että se todellakin on uskomattoman hyvää ja kuluttajatutkimuksessa moni vannoutunut lihansyöjäkin ihmetteli, onko tämä tosiaan täysin lihaton.

– Tuote sai huippupisteet myös meillä kotona, kun tarjosin niitä lasten testattavaksi. ”Näitä lisää” totesivat hekin, Suvi hymyilee.

Projektia vetänyt Foodwestin kehityspäällikkö Sissi Kaskela toteaa, että Boltsit ovat mielenkiintoinen ja helposti lähestyttävä, mutta kuitenkin täysin uudenlainen tuote.
– Innostuin valtavasti kun maistoin niitä ensimmäistä kertaa.

Kuluttajatutkimuksen lisäksi yhteistyö Foodwestin kanssa käsitti muun muassa sparrausta Boltsien makuvarianteista, kehitysversioiden aistinvaraista arviointia systemaattisesti ja neuvontaa tuotannollistamiseen liittyen.

Jaa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.