Luomuvälipala kehitettiin asiakaskuntaa kuunnellen

ChiaGood on tekijöilleen uusi aluevalloitus tuoretuotteiden maailmaan. Foodwestin asiantuntijat opastivat Suomalainen menestysresepti -kilpailijaa tuotteen kehittämisessä.

Pitkään luomutuotteita maahantuonut Foodin tarttui uuteen haasteeseen Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa, ja nyt kaupan hyllyltä löytyy upouusi ChiaGood-chiavälipala.

– Chia goodien suosio on ylittänyt kaikki odotukset. Vaikka luotimme tuotteeseen on sen menekki ollut kuitenkin suurempaa kuin kukaan osasi ennustaa. On ollut palkitsevaa saada palautetta siitä että tuote on ylittänyt myös kuluttajien odotukset ja se on lyhyessä ajassa jo vakiinnuttanut paikkansa monen aamu- tai välipalahetkeen. Erityisesti tuotteen sokerittomuus ja ravitsemukselliset ominaisuudet yhdistettynä hyvään makuun on yllättänyt monet toimivuudellaan, hehkuttaa Foodinin yrittäjä ja luova johtaja Maria Jalkanen.

Koska kyseessä on uudenlainen tuote, liittyi tuotantoprosessiin uutta opeteltavaa.

 

– Vaikka meillä on valikoimassamme parisataa tuotetta, on tällaisen uuden tuotteen lanseeraus ihan oma juttunsa – ja vieläpä kilpailun tiukassa aikataulussa. ChiaGoodiin liittyy paljon tuotantoprosessissa huomioitavia kriteereitä, kuten vaatimukset luomuainesosista ja lisätyn sokerin välttämisestä, Jalkanen kuvaa.

Kehitystyötä mutkisti myös se, ettei Foodinilla ollut mahdollisuutta valmistaa lusikoitavaa välipalaa itse. Valmistaja löytyi kuitenkin pikavauhtia, ja pian päästiin selvittämään tuotantoprosessia tarkemmin, Jalkanen kertoo.

– Uudella sektorilla on omat lainalaisuutensa, joiden oppimisessa ja ymmärtämisessä tarvitsimme tukea. Tuotantomenetelmien testaaminen, koostumuksen hiominen ja säilyvyystutkimukset ovat esimerkkejä toiminnoista, joihin saimme apua Foodwestiltä.

Kotikeittiön reseptin mukauttaminen teolliseen tuotantoon vaatii aina työtä ja mukauttamista. Kuluttajatutkimuksista saatiin vihjeitä siitä, mihin suuntaan tuotetta tulisi kehittää, kertoo tuotekehityspäällikkö Virve Anttila.

– Jo ensimmäisistä tuloksista näkyi, että ChiaGoodin arvot luonnollisesta mausta ja makeutuksesta kiinnostavat kuluttajia. Esimerkiksi marjan makua toivottiin kuitenkin lisää. Löysimme tuotteeseen sopivat luomuingredientit ja autoimme mukauttamaan reseptin teollisen tuotannon mittakaavaan, Anttila toteaa.

Kuluttajatutkimukseen panostaminen on tuottanut tulosta, Jalkanen linjaa. Esimerkiksi ChiaGoodin ensimmäiset makuvariantit on valittu kuluttajien toiveiden mukaan, mikä näkyy myös tuotteen suosiossa.

– Tuote on oikeasti kehitetty asiakasta kuunnellen, mikä on yksi iso menestystekijämme. Kiitos kuuluu myös Foodwestille: heillä on todella hyvä kokonaisymmärrys tuotekehitysprosessista, ja he osasivat antaa apua juuri siinä missä me sitä tarvitsimme, Maria Jalkanen kiittää.

Suomalainen menestysresepti -kilpailun tuomaristossa istuivat kolmannella tuotantokaudella Foodwestin Suvi Luoma, Finlaysonin Jukka Kurttila, kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula sekä S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho. Kilpailu nähtiin MTV3-kanavalla loppukesästä 2021.

Jaa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.